søndag den 13. november 2011

Overvintring af pelargonierne d. 13. november 2011



Et udsnit af vores pelargonier


Nu er det tid til at få pelargonierne  ind,  hvis man vil have
fornøjelse af dem til næste år.
Da vi ikke har et frostfrit udhus/kælder, har vi ikke plads i
vores hus til alle pelargonierne, vi efterhånden har fået samlet.
Her er et udsnit af vores pelargonier.

Pelargonie i potte
Her ses en af pelargonierne, som har vokset sig stor i
sommerens løb.


Pelargonie uden potte
For at minimere omfanget af planterne, tager jeg dem ud af
deres potter og ryster jorden godt af.


Afklippede pelargonier
Når det meste af jorden er rystet af   klipper jeg planterne,
således at der kun er få blade tilbage.

Pelargonier i balje
Efter denne barske behandling sætter jeg pelargonierne tæt
sammen i en balje.
Jeg sorterer dem efter farver.
Derefter sætter jeg baljen ind i et af vores koldeste rum i huset
og så  fylder jeg den med sand.
Det er bedst at fylde sand på, når baljen er kommet på plads,
ellers kan den blive for tung at løfte.
Planterne skal have lys, men ikke vandes. Der er ca en 12-15 grader
i værelset, hvor de står. På denne måde fylder de ikke så meget,
og det kan godt lade sig gøre at have dem stående indendørs.
Når det bliver forår( evt. marts afhængig af udendørstemperaturerne)
planter jeg pelargonierne ud i potter med frisk jord, vand og
gødningsblokke.
Herefter sætter jeg dem ud i vores tehus, hvor der er lyst og varmt.
Jeg holder godt øje med temperaturerne, da planterne stadig ikke
må få frost.
Når risikoen for nattefrost er drevet over, sætter jeg planterne
ud i haven. På denne måde undgår jeg at købe nye pelargonier,
og kan bruge pengene på andre ting til haven.
Denne proces har jeg prøvet et par gange og det er gået rigtig godt.
Der har dog været enkelte plantere, der ikke har klaret denne lidt hårde
behandling.
De stiklinger jeg har taget om sommeren bibeholder jeg i potter
og må have dem i en vindueskarm vinteren over, da de endnu
ikke har fået dannet tilstrækkeligt stor rodnet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar